top of page

Zonnepanelen voorzien BESTSELLER's leveranciers in Bangladesh van duurzame energie.

Met zonne-energie-installaties op fabrieksdaken in Bangladesh zal BESTSELLER bijdragen aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen in textielfabrieken die kleding en schoenen produceren voor de mode-industrie. Het initiatief zal bijdragen aan het verkleinen van de totale CO2-voetafdruk van het Deense bedrijf en zal leidend zijn voor de hele industrie.


Broeikasgassen en footprint verminderen

In de afgelopen jaren heeft BESTSELLER haar directe uitstoot van broeikasgassen met 82 procent verminderd. Dit komt overeen met 79.000 ton minder uitstoot van broeikasgassen in 2021 in vergelijking met 2018.

Nu wil het modebedrijf de focus versterken en intensiveren op indirecte emissies, die plaatsvinden in de uitgebreide waardeketen en dus ook meetellen in de totale CO2-voetafdruk van het kledingbedrijf. Dit zal gebeuren met een ambitieus initiatief, waarbij BESTSELLER zal helpen bij het opzetten van zonne-energiecentrales in textielfabrieken in Bangladesh en zo hernieuwbare energie zal integreren in de productie van zijn goederen.


“We’re very aware that the majority of our total climate footprint is from our indirect value chain. It’s crucial that the factories we collaborate with also have better opportunities to use renewable energy. With this initiative, we want to strengthen our suppliers' opportunity to invest in more sustainable solutions for the benefit of their own companies, their local communities, our business, and the entire green transition. This is one of many steps on a large journey and we’re look forward to collaborating with our close suppliers and gain new experiences in relation to how BESTSELLER can contribute to spreading a sustainability focus in all parts of the fashion industry.” zegt Anders Holch Povlsen, CEO en owner van BESTSELLER.


BESTSELLER heeft de afgelopen jaren haar directe uitstoot van broeikasgassen verminderd en is begonnen met het werken aan scope 3-emissies door middel van verschillende initiatieven, waaronder:

- Opening van het grootste zonnepark van Noord-Europa, dat BESTSELLER voorziet van hernieuwbare energie; - Een samenwerking met Maersk die zorgt voor vracht op basis van klimaat-vriendelijkere brandstof; - Investeringen in het textiel van de toekomst, die worden gebruikt in de collecties van BESTSELLER; - Het inkopen van materialen met een lagere ecologische voetafdruk.


Een wereldwijde bijdrage

De indirecte broeikasgasemissies van bijvoorbeeld materiaalproductie en leveranciers vormen 95 procent van de totale uitstoot van BESTSELLER. In lijn met de groei van BESTSELLER, en dus de toegenomen productie, is het aandeel van de uitstoot van broeikasgassen toegenomen, wat een negatieve invloed heeft op de algehele CO2-voetafdruk van BESTSELLER. Onder meer de geplande zonne-energiecentrales en de opgewekte hernieuwbare elektriciteit zullen hieraan bijdragen. De zonne-energiecentrales zullen worden opgericht door middel van financiering door BESTSELLER's moedergroep HEARTLAND, die textielfabrikanten zal faciliteren en in staat zal stellen om te investeren in zonne-energiecentrales en deze te bouwen in hun fabrieken.


“At HEARTLAND, we believe that a global, green transition is crucial and necessary. And while we see large, significant initiatives, not least in Denmark, it is also clear that we can do more to contribute to the green transition also taking place in countries where the prerequisites are more difficult. At HEARTLAND, we are very interested in contributing to green projects that can make a difference globally - and the establishment of solar power plants in Bangladesh is a good example of that.” zegt Lise Kaae, CEO van HEARTLAND.



A partnership for change

De installatie van zonne-installaties in Bangladesh begint in 2023, wanneer BESTSELLER's jarenlange leverancier Body Fashion Limited, gevestigd in Gazipur in centraal Bangladesh, de eerste fabriek zal worden die aan het initiatief deelneemt. De zonnepanelen zullen worden geïnstalleerd door Green Garments Initiative, een bedrijf opgericht door BESTSELLER's moederbedrijf HEARTLAND en het cleantechbedrijf SOLshare, dat bijdraagt ​​aan een algemene herstructurering van het energienet in Bangladesh.


“The project is the first joint venture between an international fashion brand and a climate technology company in Bangladesh. We look forward to building solar plants across BESTSELLER's suppliers via a close collaboration based on dialogue and fast and reliable execution.” zegt Dr. Sebastian Groh, Managing Director en Co-founder van SOLshare


SOLshare

SOLshare is een klimaattechnologiebedrijf dat al meer dan zeven jaar actief is in Bangladesh en ICT-gebaseerde diensten levert op het gebied van schone energie, energie-efficiëntie en e-mobiliteit in landelijke en stedelijke gebieden. Het wereldwijd erkende SOLbazaar-platform van SOLshare voorziet kwetsbare gemeenschappen van energiediensten, creëert synergieën tussen energie en transport om toegang te bieden tot schone, betaalbare energie, micromobiliteitsdiensten, financieel inclusieve PAYG-technologie en IoT-apparaten, en commerciële en industriële (C&I) zonne-energie installaties op het dak.

19 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page