BESTSELLER's grootste heren kledingmerk JACK & JONES verwacht in 2023 het gebruik van direct-to-farm aanzienlijk te verhogen. Het grootste deel zal worden gebruikt voor hun NOOS (Never out of stock) lijn, dat ongeveer de helft van de totale omzet van JACK & JONES realiseert.
- Anders Gam, Brand director van JACK & JONES
"It's a great commitment, and it signals that this is the way forward. One of our main environmental impacts lies within the materials we use, so moving from conventional cotton to direct-to-farm has substantial impact."
DIRECT-TO-FARM katoen vertegenwoordigt meer dan 25% van de verwachte totale hoeveelheid katoen van JACK & JONES voor het komende jaar. Het merk is daarmee goed op weg om de volgende doelstelling van BESTSELLER's Fashion FWD strategie te halen.
SUPPORT WHERE IT MATTERS
Direct-to-farm is een inkoopmodel dat BESTSELLER gebruikt om een zekere markt voor biologisch en omschakelingskatoen te creëren en de boeren een premie te betalen.
"Deze aanpak - waarbij we katoenlint boeken vóór het oogstseizoen - kan ons helpen de toekomstige aanvoer van echte biologische katoen veilig te stellen, met langetermijnplanning en meerjarige overeenkomsten met boeren. Tegelijkertijd is het een aantrekkelijkere business case voor de boeren", zegt Danique Lodewijks, Senior Project Specialist bijBESTSELLER.
"Wanneer we inkopen via direct-to-farm, weten we waar onze grondstoffen vandaan komen en welke gemeenschappen ze verbouwen, en welke impact onze investering heeft."
Danique Lodewijks zegt ook: "Direct-to-farm richt zich op meer dan alleen het veiligstellen van het aanbod van biologisch katoen. Het gaat ook om het ondersteunen van boeren en het verbeteren van hun levensonderhoud - ten gunste van de hele lokale gemeenschap."
5 FEITJES OVER BIOLOGISCH KATOEN
1. Biologisch katoen wordt geteeld met methoden en materialen die het milieu minder belasten dan conventionele methoden. Biologische productiesystemen herstellen en behouden de vruchtbaarheid van de bodem, breiden de biologische diversiteit van de landbouw uit en verbieden het gebruik van giftige, persistente synthetische pesticiden en meststoffen, evenals genetisch gemanipuleerd zaad.
2. Certificeringsorganisaties van derden controleren of biologische producenten voldoen aan strenge federale voorschriften inzake methoden en materialen die zijn toegestaan in de biologische productie.
3. Aangezien biologisch katoen een van de meest milieuvriendelijke manieren is om katoen te produceren, ziet BESTSELLER biologisch katoen als een prioritaire inkoopoptie binnen het engagement om tegen 2025 - 100% merkkatoen en gecertificeert katoen te produceren. Daarom heeft BESTSELLER het doel gesteld om minstens 30% van de totale doelstelling uit biologisch katoen te halen.
4. Slechts ongeveer één procent van alle katoen ter wereld wordt biologisch geteeld en gecertificeerd.
5. Om meer boeren aan te moedigen om over te schakelen op biologische katoenteelt, heeft BESTSELLER katoen dat bezig is biologisch te worden - het zogenaamde in-conversie katoen - opgenomen in zijn portfolio van merkkatoen en gecertificeerd katoen.
Comments