PREPARING FOR A CIRCULAR FUTURE
Afgelopen augustus – midden in de Copenhagen
Fashion Week – is het label SELECTED gekroond tot winnaar van BESTSELLER’s Circular Design Challenge.
BESTSELLER collega’s van verschillende merken gingen de ‘Circulair Design Challenge’ aan om meer kennis en vaardigheden te verwerven over ontwerpen met circulariteit in het achterhoofd, en tegelijkertijd deze kennis over processen, opties, verbeteringsinitiatieven en beperkingen te kunnen doorgeven aan externe stakeholders.
BESTSELLER collega’s van verschillende merken gingen de ‘Circulair Design Challenge’ aan om meer kennis en vaardigheden te verwerven over ontwerpen met circulariteit in het achterhoofd, en tegelijkertijd deze kennis over processen, opties, verbeteringsinitiatieven en beperkingen te kunnen doorgeven aan externe stakeholders.
SELECTED was het label dat in de ogen van de jury, bestaande uit vertegenwoordigers van Global Fashion Agenda, Zalando, Lifestyle & Design Cluster en Design School Kolding de winnaar moest zijn.
- Camilla Skjønning Jørgensen, Innovation Manager van BESTSELLER. “SELECTED heeft zich echt verdiept in de
principes van ontwerpen voor circulariteit – en tegelijkertijd
wisten ze inzicht over te brengen via hun capsule en presentatie."
DESIGNED WITH CIRCULARITY IN MIND
“Met SELECTED hebben we ons ingezet om de manier waarop we mode produceren en consumeren te hervormen. En we geloven dat circulariteit een sleutelrol zal spelen in de toekomst van de mode. De Challenge was een geweldige kans om onszelf uit te dagen en beter te worden in het ontwerpen voor circulariteit”, zegt Louise Lund, Sustainability Manager van SELECTED.
“Van optimaal gebruik van grondstoffen tot duurzaamheid, recyclebaarheid en mono materialen, alle ontwerpbeslissingen van de nieuwe capsulecollectie zijn gemaakt om te ondersteunen zodat elk kledingstuk deel uit kan maken van een circulair systeem.”
GENDERNEUTRALE TRENCHCOAT
“De trenchcoat is een moderne interpretatie van een tijdloze klassieker. We hebben gerecyclede materialen gebruikt en gezorgd voor echte veelzijdigheid om de trenchcoat, ons allereerste uniseks product, te definiëren. Wij geloven dat hij voor elk seizoen kan worden aangepast en het hele jaar door gedragen kan worden.”
TIMELESS CLASSICS AND MONO-MATERIALS
Een andere focus voor de collectie was het ontwerpen met mono materialen – door kledingstukken die bestaan uit slechts één vezel, bijvoorbeeld katoen. Dit maakt de kledingstukken gemakkelijker te recyclen omdat er minder sortering en verwerking nodig is, wat een belangrijke prioriteit is bij het ontwerpen voor circulariteit.
Comments