top of page

Een alternatief voor leer in samenwerking met Fashion for Good

BESTSELLER test sneakers van de toekomst welke mogelijk plantaardig, recyclebaar en geschikt als compost zijn. Lees verder over dit innovatieve alternatief voor leer.


Nog maar zeven maanden geleden, kondigde BESTSELLER – via haar investeringstak Invest FWD – een investering aan in samenwerking met innovator VitroLabs die in slechts enkele weken leer kan laten groeien via gekweekte laboratorium cellen van dieren.

Nu kondigt het Deense fashion bedrijf opnieuw een samenwerking aan: deze keer met de Britse innovator Biophilica, die een alternatief ontwerpt voor leren schoenen, met het materiaal Treekind. BESTSELLER's mannen merk JACK&JONES zal dit innovatieve materiaal testen.

Ondanks dat er al een hoop plant-based leren alternatieve op de markt zijn, zijn er maar een paar die compleet vrij zijn van plastic, met name polyurethaan. Dit betekent dat de meeste materialen niet recyclebaar zijn met bestaande of momenteel bekende technologieën.


“Leather processing has a high climate impact, but we must also make sure that the alternatives don’t just create another environmental problem such as high plastic content or reduced quality and durability,” zegt Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLER's Innovation Manager.


Leer alternatief Treekind, gecreëerd door Londen based start-up Biophilica, bevat geen plastic, maar is geformuleer met lignocellulose van bladeren en een natuurlijk bindmiddel, dat is ontworpen om af te breken in aarde en water. De ambitie is om recyclebare materialen te creëren die gebruikt kunnen worden als compost, wanneer het product niet langer bruikbaar is.


Samenwerking is de weg vooruit BESTSELLER doet momenteel onderzoek naar veel verschillende manier voor het creëren van alternatieve voor leer. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat het bijna altijd samenwerking vereist met veelbelovende innovators – zoals Biophilica – om het op commerciële schaal te brengen. Dat is ook de reden waarom BESTSELLER als partner betrokken is bij het zojuist aangekondigde Fashion for Good – project, dat het materiaal van Biophilica zal testen en valideren.


“We are thrilled to be working with BESTSELLER and benefiting from their valuable expertise,”, zegt Mira Nameth, CEO en oprichter van Biophilica, en concludeert: “Collaborative projects that combine development with manufacturing knowledge and methods are crucial for startups to be able to scale up and bring materials to market with brand partners.”



Wat feiten op een rij:

• Leer vormt slechts 1% van het totale materiaalverbruik van BESTELLER;

• Eerder dit jaar investeerde BESTSELLER’s Invest FWD in het Amerikaanse bedrijf VitroLabs, dat laboratoriumleer kan kweken door simpelweg een enkele dierlijke cel te gebruiken. De cel fungeert als een zaadje dat zichzelf genereert in bioreactoren;

• Daarnaast heeft Invest FWD de afgelopen jaren geïnvesteerd in een aantal innovaties, zoals textielrecycling en waste-to-fibre-technologieën. Dat zijn onder meer Amercycle, Circular Systems, Infinited Fiber en Evrnu;

• BESTSELLER is sinds 2018 een strategische partner in Fashion for Good en heeft daarom deelgenomen aan een aanzienlijk aantal pilots met veelbelovende innovators. De projecten variëren van blockchaintechnologie, infrastructuur voor textielrecycling, transformatie van landbouwafval en textielvezels, technologieontwikkeling van chemische polyesterrecycling, validatie van zwarte pigmenten gemaakt van afval en nog veel meer.


5 weergaven
bottom of page