BESTSELLER - New measures to secure future organic cotton

Minder dan één procent van de katoenteelt op de wereld is biologisch. Om meer boeren aan te moedigen om over te stappen op biologische katoenteelt, zal BESTSELLER zorgen dat katoen meedoet aan het proces om biologisch te worden en dit toe te voegen aan het portfolio van duurzaam katoen.


De vraag naar producten, gemaakt van biologisch katoen stijgt enorm. Daarom zou er worden verwacht dat boeren in de rij staan om over te stappen op biologische katoenteelt, maar dat is niet zo gemakkelijk als dat het lijkt.


De overgangsperiode voor een boer om biologisch gecertificeerd te worden, duurt gemiddeld zo’n drie jaar, omdat de grond moet herstellen van de pesticiden en synthetische meststoffen die normaliter gebruikt worden bij de katoenteelt. Gedurende deze tijd worden de boeren niet extra betaald, bekend als de ‘biologische premie’, terwijl zij wel moeten telen volgens de regels van de biologische standaarden. Integendeel, de boeren werken harder met inkomstendaling en een strikte regelgeving. Dit om ervoor te zorgen dat de grond uiteindelijk aan de eisen voldoet om biologisch gecertificeerd te worden naar de internationale normen.


Gudrun Gudmundsdottir, BESTSELLER’s specialist in duurzame materialen, legt uit dat veel kleine boeren daarom niet het risico durven te nemen om zonder de juiste ondersteuning door het moeilijke ombouwproces te gaan.


‘’Wij willen de boeren steunen om de transitie naar biologisch katoen te kunnen maken. Terwijl wij het katoen introduceren in ons duurzamere katoen portfolio, steunen wij tegelijkertijd de boeren die dit mogelijk maken en hun toewijding om hun biologisch katoen gecertificeerd te krijgen,’’ zegt Gudrun.


‘’Het is een signaal naar de boeren dat er vraag is naar biologische vezels en dat hun inzet om de teelt om te zetten naar biologische teelt, wordt gesupport en gewaardeerd.’’


SUPPORTING DIRECT-TO-FARM

Katoen in transitie ondersteunt ook BESTSELLER’s strategie van een direct-to-farm sourcing model. BESTSELLER Sustainability is in gesprek met huidige partners zoals CmiA (Cotton made in Africa) en is onderdeel van het multi-stakeholder platform OCA (Organic Cotton Accelerator), om ervoor te zorgen dat overeenkomsten over het kopen van katoen in transitie worden gesloten, terwijl ervoor wordt gezorgd dat boeren bij het hele proces worden betrokken.


Vervolgens zullen alle BESTSELLER merken hun producten kunnen inkopen en labelen met het feit dat het gemaakt is van katoen in transitie.


‘’Op deze manier kunnen we sterke relaties opbouwen en tegelijkertijd onze aanvoer van toekomstige biologische katoenvolumes veiligstellen,’’ sluit Gudrun af.



12 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven