BESTSELLER DENEMARKEN 100% SOLAR POWERED

Bijgewerkt op: 5 jan.

HEARTLAND, het moederbedrijf van modebedrijf BESTSELLER, heeft een nieuw zonnepark gerealiseerd. Met 207 megawatt draagt de nieuwe zonne-energiecentrale bij aan de ecologische transitie en genereert het meer hernieuwbare energie op het Europese elektriciteitsnet. Hiermee draagt het bij aan BESTSELLER’s FASHION FWD strategie en een duurzamere toekomst zodat ook toekomstige generaties evenveel van fashion kunnen genieten als wij.

In de komende dagen zal de grootste zonne-energiecentrale van Denemarken en Noord-Europa aangesloten worden op het Europese elektriciteitsnet. De nieuwe centrale, gelegen nabij Holstebro in Denemarken, heeft een piekproductie tot 207 megawatt, wat overeenkomt met het elektriciteitsverbruik van 130.000 Denen.


Eerste zonnepark zonder steun

HEARTLAND – het moederbedrijf van BESTSTELLER – heeft de zonne-energiecentrale geïnstalleerd, en is tevens één van de eerste in Denemarken die zonder overheidsgeld of -steun een zonnepark heeft gebouwd. Lise Kaae, CEO van HEARTLAND, is blij dat de centrale klaar is voor opening en gebruik:


“Dit is een betekenisvolle mijlpaal met een tastbare meerwaarde voor de ecologische transitie. We krijgen unieke kansen om te investeren op de lange termijn en in oplossingen die het verschil maken. We zijn trots dat onze zonne-energiecentrale open kan gaan en aangesloten kan worden op het elektriciteitsnet, zodat nog meer huishoudens en bedrijven groene, hernieuwbare energie kunnen kopen.”


BESTSELLER FASHION FWD

BESTSELLER is één van de bedrijven die groene energie van het park zullen kopen. Dit draagt bij aan BESTSELLER’s plan om het volledige energieverbruik uit hernieuwbare bronnen te halen. BESTSELLER zet hiermee een stap in de richting van de uiteindelijke ambitie om klimaatpositief worden.


“Bij BESTSELLER willen we de ontwikkeling van groene energie te baat nemen en tegelijkertijd ondersteunen, omdat dit een sleutelrol speelt in de ecologische transitie. We verheugen ons erop dat we al onze elektriciteit van de zonne-energiecentrale zullen kunnen halen en een stap zetten in de richting van onze Fashion FWD klimaatdoelstellingen. We zijn er ons van bewust dat de klimaatvoetafdruk van BESTSELLER grotendeels van onze waardeketen komt, van de productie tot het einde van de levensduur van onze producten. Er is dus nog veel werk aan de winkel als we onze algemene klimaatdoelstellingen willen halen. Hier nemen we de verantwoordelijkheid voor onze eigen business, een belangrijke inspiratiebron voor verdere acties.”


- Dorte Rye Olsen, hoofd van BESTSELLER Sustainability.


De ecologische transitie

De voorbije 18 maanden heeft het Deense energiebedrijf Better Energy als aannemer de grootste zonne-energiecentrale van Noord-Europa opgezet.




“De afwerking van het zonnepark is een nieuwe hoofdstuk in de Deense ecologische transitie. Het is niet alleen het grootste zonnepark van Noord-Europa, maar het werd ook zonder overheidsgeld gebouwd. Het maakt een wezenlijk verschil voor de ecologische transitie dat bedrijven zoals BESTSELLER er actief voor kiezen om hun elektriciteit uit bijkomende hernieuwbare bronnen te halen. Die actieve keuze is de rechtstreekse motor om bijkomende hernieuwbare energie te produceren, die het elektriciteitsnet meteen groener zal maken en ons weer een stap dichter bij onze klimaatdoelstellingen brengt,”


- Rasmus Lildholdt Kjær, CEO van Better Energy.


Het zonnepark

  • Het park beslaat 222 hectare, wat overeenkomt met meer dan 300 voetbalvelden.

  • De centrale kan in totaal 207 megawatt produceren – dat vertegenwoordigt het jaarverbruik aan elektriciteit van 130.000 Denen.

  • HEARTLAND is eigenaar van de centrale, die in samenwerking met Better Energy werd gebouwd.

  • Niet alleen is de energiebron op zich beter voor het milieu, het park zal ook bijdragen aan de biodiversiteit van de streek. 1.400 schapen zullen in het gebied grazen, dat overschakelde op biologische landbouw met nieuwe, permanente begroeiing van grassen en kruiden. Dit verbetert de leefomstandigheden van bijen, vlinders en de berkenmuis – één van Denemarkens meest zeldzame en bedreigde diersoorten.

Power Purchase Agreement – PPA

  • De energie van het zonnepark van HEARTLAND zal verkocht worden aan BESTSELLER en andere bedrijven middels een zogenaamd Power Purchase Agreement.

  • Met zo’n PPA verbinden BESTSELLER en andere bedrijven zich ertoe om voor een vaste prijs zonne-energie aan te kopen bij Better Energy, de beheerder van het park.

  • Vandaag kan energie niet precies getraceerd worden van een zonne-energiecentrale tot aan de elektrische stekker van een consument of bedrijf. Alle energie – zowel uit hernieuwbare bronnen als uit fossiele brandstoffen – wordt gemixt in het elektriciteitsnet, waardoor niemand constant 100 % groene energie uit zijn stopcontacten krijgt.

  • Een PPA zorgt er tevens voor dat bijkomende hernieuwbare energie opgewekt wordt, aangezien de bouw van de centrale steunt op die overeenkomst en die dus de opwekking van nieuwe zonne-energie aanwakkert.

  • Enerzijds kopen bedrijven via een PPA jarenlang groene energie; anderzijds kunnen de energieproducenten – dankzij die stabiele overeenkomsten – verder investeren in duurzame energieprojecten en meer hernieuwbare energie leveren aan het elektriciteitsnet.

  • De elektriciteit van de centrale in Holstebro kan niet naar de energiemix buiten Europa worden gestuurd. BESTELLER zal dan ook voor haar energieverbruik buiten Europa contracten sluiten met andere, lokale centrales op hernieuwbare energie.

Verder lezen? Bekijk BESTSELLER’s FASHION FWD strategie.


DUURZAAMHEID | BESTSELLER Nederland







13 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven